Een terugblik

Een terugblik op het jaar 2020, wil ik dat nog? Een jaar voor de geschiedenisboeken.

In 1919 was Nederland druk met de Spaanse griep.

In 1818 was een revolutionair jaar met onder andere de oprichting van de Maatschappij van Weldadigheid, die een groot stempel gedrukt heeft op ons huidige economische- en verzorgingstelsel.

Ik probeer mijn inzichten van 2020 mee te nemen, net zoals de dingen waar ik van genoten heb en waar ik dankbaar voor ben. Wat 2021 ons brengt, weet ik niet.
Persoonlijk verwacht ik dat corona niet geheel verdwijnt en een ergere variant van het griepvirus blijft, met ieder jaar een cocktailprik, net zoals met de griepprik het geval is.

En ik hoop echt met een normale samenleving zoals we het gewend zijn. We zijn sociale wezens die echt contact nodig hebben. Vooruitgang op social media gebied is handig, maar moet geen normaal worden.

Echte verbinding, met respect voor elkaar, harmonie, ons verstand en intuïtie gebruiken. En dat we maar mogen kijken naar anderen als mooie bijzondere wezens die het recht hebben te bestaan. En dat geldt ook voor de dieren om ons heen.

Ik wens je een mooi, liefdevol, respectvol, gezond, intuïtief jaar met veel goede, dankbare momenten in verbinding met onze eigen natuur én de natuur om ons heen.

Liefs, Aradia

Het belangrijke werk van de pancreas

Ik heb nooit geweten hoe belangrijk de alvleesklier was, totdat mijn moeder in 2003 ziek werd. Ze heeft 10 maanden gestreden, maar het mocht niet zo zijn dat ze het zou overleven.

Velen zoals ik eerst, weten niet precies wat de alvleesklier eigenlijk doet. De rol van de alvleesklier, samen met maag en twaalfvingerige darm, is best belangrijk.
De alvleesklier heeft twee functies en ook twee soorten klieren. Het heeft klieren die enzymen (spijsverteringssap) produceren voor de vertering van eiwitten, koolhydraten en vetten. Daarnaast heeft de alvleesklier klieren die het hormoon insuline produceren; de eilandjes van Langerhans genoemd.

De alvleesklier heeft geen eigen meridiaan. De alvleesklier is verbonden de energiebaan van de milt, die op zijn beurt weer een connectie heeft met de maag.
De zomerperiode wordt geregeerd door de milt, maag en alvleesklier. De miltmeridiaan en de stressmeridiaan zijn belangrijk voor elkaar en moeten samen in evenwicht zijn. Als er geen balans is, is er geen balans tussen voedsel en emoties, problemen met hypoglykemie en balans in lichaamsgewicht. Verder is er grotere kans op allergieën en auto-immuunziekten en PMS.

Met voeding kun je al een hoop doen. Verder kan de onbalans uit de meridianen gehaald worden. De emotie die erbij hoort kan onderzocht worden. En ook een homeopathische detox is dit geval goed voor je lijf en je gezondheid.

Verborgen gebreken

Je kent het misschien wel, een vriend heeft een prachtig mooie auto, maar wat jij niet weet is dat er bij iedere tankbeurt ook een liter olie bij moet. Of iemand op een prachtig mooie fiets. Alleen overdag zie je niet dat beide fietslampen het niet doen. Of je hebt een prachtig mooi brood gebakken, je snijdt hem open en de binnenkant van je brood is nog vloeibaar deeg.

Zou kunnen mensen ook van alles mankeren en mentale problemen hebben die jij aan de buitenkant niet ziet.

PTSS, depressie, fibromyalgie, chronische stress, (jeugd)trauma zijn dingen die je niet per direct op hoeven vallen. En omdat iedereen uniek is, uit het zicht bij ieder op een unieke manier. Natuurlijk zijn er hoofdlijnen qua klachten en is er bekend hoe het menselijk brein werkt. Dit kun je in mijn e-book lezen.

Om er even één uit te pikken: PTSS kan ontstaan na het meemaken van één of meerdere schokkende/traumatische ervaringen. Meestal kun je zoiets goed verwerken. In sommige gevallen lukt dit niet en krijg je een Post Traumatische Stress Stoornis. Het kan om één traumatische ervaring gaan, maar ook om een optelsom van verschillende ervaringen. Zowel kinderen als volwassenen kunnen dit krijgen. En meestal zie je zo helemaal niets aan de persoon met PTSS. Je merkt meestal in gedrag in eerste instantie niets.

Met PTSS ben je vaak veel sneller overprikkeld en gestrest, met alle reacties van dien Het kan zijn dat de spanning zich letterlijk in je lijf opbouwt en je veel last van overbelaste spieren en pezen hebt. Je kunt last hebben van herbeleving doordat je iets meemaakt wat je aan de gebeurtenis doet herinneren.
Slecht slapen, concentratieverlies, angsten, noem maar op.
Doordat het trauma niet goed verwerkt is, blijft het vlucht, vecht, bevries-mechanisme van het lichaam actief en schakelt niet meer uit. Ieder mens reageert daar anders op en het uit zich niet bij iedereen op precies dezelfde manier.
Wat wel zo is, dat je het niet ziet als je het niet weet. Laten we niet te snel een oordeel over een ander hebben, als we niet alle “ins and outs” van deze vrouw of man of kind weten.

Je kunt niet voelen, ervaren wat een ander voelt en ervaart en je weet niet wat een ander denkt of beleefd. Heb je vragen over PTSS, chronische stress of fybromyalgie of wil je er even je hart over luchten, dan kun je me altijd een bericht of email sturen.

Loslaten, modewoord of zielsmissie van iedereen?

Ik hoor, lees en zie veel over loslaten deze week.

En dat klopt voor mijn gevoel ook wel. Het najaar en de winter is ook de periode van loslaten en in jezelf keren. Van heel vroeger uit omdat de natuur hetzelfde doet en wij als mens eigenlijk ook niet anders konden.

Nu stuiven we eigenlijk maar door. Maar langzaam is dat aan het veranderen.
Als ik aan loslaten denk, denk ik ook direct aan; vasthouden, controle houden, vertrouwen, zelfvertrouwen.

Ik moest ook denken aan het verhaal van de monnik die met zijn leerling op een queeste was. Vrouwen waren in alle opzichten verboden terrein. Toen ze bij een rivier aankwamen, waar ze door zouden waden, zagen ze een vrouw. De leerling bleef ver uit haar buurt. De monnik had al gauw door dat de vrouw de rivier alleen niet over kon steken. De stroming was voor haar te sterk. Hij tilde haar op en doorwaadde met haar de rivier. Hij zette haar aan de overkant neer en zwijgend liepen de monnik en de leerling verder. Op een gegeven moment kon de leerling zich niet meer inhouden. Hij kwam met de gedachte die hem de hele tijd had beziggehouden; dit had de monnik niet mogen doen!

Na een poosje naast zijn leerling gelopen te hebben, onderbrak de monnik zijn leerling: “ik heb haar alleen naar de overkant gedragen en losgelaten. Jij hebt haar vanaf de rivier tot aan nu in je gedachten meegenomen en niet losgelaten”.

Wat is loslaten dan eigenlijk?

Ik vind het lastig te omschrijven, maar ik denk dat het niet de bedoeling is dat je alles maar vergeet of bant uit je leven. Het is het tegenovergestelde van vasthouden, van controle houden.

Laat ik het eens letterlijk bekijken. Ik laat een vaas los. Hij valt en zal waarschijnlijk stuk gaan. De vaas is niet weg. Het is nog steeds een vaas (als je hem tenminste weer in elkaar zou lijmen 😉 )

Stel je wilt de vaas niet stuk hebben, maar je wilt hem wel loslaten. Dan zet je hem bijvoorbeeld in een doos op zolder. Je denkt er misschien nog een paar keer aan. Maar daarna zit hij niet meer in je “directe” werkgeheugen. De vaas, het denken eraan en de vraag wat je er nu wel of niet mee moet, kosten je geen energie meer. Omdat je daar niets meer mee doet.

En ik hoor mezelf denken dat een vaas natuurlijk geen overleden persoon is, het is geen chronische ziekte waar je mee zit of een ruzie die je gehad hebt. Maar de basis van het loslaten is hetzelfde. Je laat los en geeft daarmee een controlerende gedachte vrij. Die energie laat je gaan. Het geeft je ruimte, rust en meer energie en je voelt je gelukkiger.

Als je dan later “die vaas” nog weer eens tegenkomt op jouw zolder, dan kun je er met een glimlach en liefdevol naar kijken. “Ach ja, die vaas, daar maakte ik me zo druk over. Ik wist niet wat ik er mee moest. Het is nu tijd om hem naar de kringloop te brengen, dan maak ik er een ander gelukkig mee”.

Foto: Enrique Meseguer via Pixabay

#loslaten #vasthouden #controle #leven #veranderen #vertrouwen #zelfvertrouwen #energie #levensgeluk #positiviteit #persoonlijkegroei #ontwikkeling

Succes en succesvol

Er kwam eergisteren ineens één woord in mijn gedachten; “succesvol”. En ik vroeg me af wat ik dáár dan weer mee moest. Maar hij bleef wel in mijn hoofd hangen. Ik ben er niet zo mee bezig eigenlijk, dacht ik nog.

Wat is succesvol eigenlijk? Succesvol is wanneer je succes hebt. Succes is een gunstige afloop, het slagen van iets, een goede uitkomst, iets klaarspelen.
Maar wanneer heb je dan succes? Dat ligt denk ik aan de maatstaven waaraan je dat succes toetst. En dat is dus vaak heel persoonlijk en van veel dingen afhankelijk.

Ik vind mezelf erg succesvol als het me lukt om 2 kilometer hard te lopen! Maar een hardloper daarentegen die gewend is de halve marathon te lopen, zou het een afgang vinden als hij niet verder komt als 2 kilometer.Dus als iemand iets kan wat jij niet kan, of minder goed, is hij of zij in jouw ogen al gauw succesvol.

Maar dat zegt niets over het feit dat jij ook niet succesvol bent of kan zijn. Verkijk je daar dus niet op.

Ik heb dit lange tijd wel gedaan. Maar je kunt je niet meten aan willekeurig ieder ander. Jij bent immers uniek en jij hebt je eigen unieke levensritme. Ken je die nog niet? Dan kun je die bij mij in mijn programma “Ontdek jouw unieke levensritme” ontdekken en aan je persoonlijke groei werken.

Maar anyhow, meet je eigen succes niet aan dat van een ander of de beste versie die jij zou willen zijn, om vervolgens te concluderen dat je niet goed genoeg bent.

Kijk naar jezelf en waardeer je zelf op basis van de persoon die je was toen je begon. De persoon die je 1,5 of 5 of 10 jaar terug was.

Dan zal je zien dat ook jij succesvol bent!!